13 Mayıs 2015 Çarşamba

Türkçe Ders Kitaplarındaki Temalara Uygun Fotoğraf Çekme ve Düzenlemeye Yönelik Rapor

   Görsel okuryazarlık bir nevi konuşmadan da anlaşabilmektir. Günlük hayatımızı kolaylaştıran işaretler, simgeler, semboller görsel okuryazarlığı oluşturan unsurlardır. Görme duyumuz sayesinde bu unsurları daha kolay bir şekilde anlarız ve bu unsurların aklımızda kalıcılığı daha fazla olur.

  Ülkemizde görsel okuryazarlığa farklı farklı yorumlar getirilmiştir. Kimilerine göre görsel okuryazarlığın alfabesi yoktur kimilerine göre ise alfabesi vardır ve sürekli değişiklik gösteren dinamik bir unsurdur. Bunların beraberinde herkesin hemfikir olduğu görüş ise yazılı dile oranla daha etkili olduğu ve insanlara daha yararlı olduğudur. Mesela okuma yazma bilmeyen insanlar için faydası yadsınamayacak derecede fazladır. Aynı zamanda dilini bilmediğimiz bir ülkede bize mümkün olduğu sürece yol gösterici olur. Örneğin yabancı bir ülkedeyiz ve acıktık bu durumda etrafta lokanta ararken yemekle ilgili görsel unsurlar bize rehber olur. Birçok şeyi okuduğumuzda anlamasak da işaretlerden, sembollerden anlayabiliriz çünkü görsel okuryazarlık her yerde aynıdır ülkelere, dillere göre değişiklik göstermeyen ortak bir unsurdur. Bana göre görsel okuryazarlık yeri geldiğinde ise hayat kurtaracak derecede de mühimdir. Günlük hayatta trafik kazalarının büyük kısmı anlayamadığımız trafik işaretlerine uymamaktan meydana gelmektedir. Bu kazaları önlemek için trafikteki görsel unsurları dikkate almalıyız. Ayrıca görsel okuryazarlık bizi daha dikkatli ve özverili olmaya da teşvik eder. Buna günlük hayatta sıkça karşılaştığımız engelli vatandaşlarımız için ayrılmış, mümkün olduğu sürece onların hayatını kolaylaştırmak için oluşturulan işaretleri örnek gösterebiliriz. 
Görsel okuryazarlık eğitim programlarında faal olarak kullanılmaktadır. Özellikle Türkçe kitaplarında işlenecek temayla ilgili öğrencilere görseller sunuluyor ve öğrencilerden bu görselleri değerlendirmeleri isteniyor. Eğitimcilere göre bu sayede öğrencilerin yorum gücü artıyor ve görsellerden anlam çıkartma becerisi gelişiyor. Çocuklar için görsel unsurlar her zaman daha dikkat çekici olmuştur bu yüzden çocukları yapmasını istediğimiz davranışlara yönlendirmek için mümkün olduğu sürece görsel unsurları kullanmalıyız. Son birkaç yıldan beri Rtük çocukların geç saatlere kadar televizyon karşısında oturmalarını engellemek için saat 09:30 olduğunda ekranın altına uyuyan bir televizyon resmi getirmeye başladılar. Bu çocukların ilgisini çekti ve onları uyumaya güdüledi. Örneklerde de gördüğümüz biri görsel okuryazarlık hem bizim için hem de içinde yaşadığımız toplum için son derece yararlı bir etkinliktir.
              TEMAYA HAZIRLIK



1)  Aşağıdaki görseller size neler çağrıştırıyor?

                                                                                                         





















Çağrışımlarınız:


Kelimeleriniz:


Çağrışımlarınız:


Kelimeleriniz:



Çağrışımlarınız:


Kelimeleriniz:



Çağrışımlarınız:


Kelimeleriniz:




Çağrışımlarınız:


Kelimeleriniz



Not: Bütün fotoğraflar Picsart Fotoğraf Düzenleme programı ile düzenlendi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder