Ters yüz edilmiş sınıf modeli farklı ve henüz
alışık olmadığımız bir modeldir. Bu model teknolojik imkân ile dersi dinleme, öğrenme
ve daha sonra yaptığı etkinliklerle öğrenmeyi kolaylaştıran etkili bir eğitim
modelidir. Ters yüz edilmiş sınıf modeli öğrenci merkezlidir. Öğrenci bu model
sayesinde öğrenmesi gereken konuyu videolardan izliyor, kendine göre notlar
alıyor, anlamadığı yerleri tekrar izleme durumda öğretmen öğrenciye vermek
istediklerini daha kolay veriyor, eksiklerini tamamlıyor fırsatı buluyor. Böylece
hem dersi daha iyi anlıyor hem de derse hazırlıklı gidiyor. Bu ve öğrenciye
rehberlik ediyor. Bu model aynı zamanda öğrencinin arkadaşları ve öğretmeniyle
olan paylaşımını, iletişimini de artırıyor. Ters yüz edilmiş sınıf modeli ilk
olarak 2007 yılında keşfedilmiştir. Bu modeli keşfeden öğretmenler öğrencilerin
kaçırdıkları derslere daha kolay ulaştıklarını tespit etmişler ve bu modeli
uygulamaya başlamışlardır. Bu modelle birlikte sınıf içi etkinlileri artmıştır.
Türkçesi ''Ters Yüz Edilmiş Sınıflar'' olan bu modelin adı dünyada ''Flipped
Classroom'' olarak tanınmıştır. Bu yöntem doğru ve yerinde kullanıldığında çok
etkili sonuçlar alınır. Bu yöntemin amacı tabiri caizse öğrenciyi ‘robot’
olmaktan kurtarıp düşünmeye, üretmeye, aktiveler yapmaya yöneltmektir. Bu
yöntem eğer sağlıklı bir şekilde uygulanırsa evde ödevini, araştırmasını yapan öğrenci,
ders saatinde öğretmeninden en iyi şekilde yararlanmakta, aktiviteler yapmakta,
soru ve düşüncelerini rahatlıkla ifade edebileceği bir ortam bulmaktadır. Bu
sayede normal ders saati en etkili ve verimli bir şekilde doldurulmaktadır.
Ters
yüz edilmiş sınıf modeli öğrenciler için son derece faydalı bir modeldir; fakat
bu modelin uygulanması esnasında öğretmenleri zorlayacak birkaç etken vardır. Mesela
öğrencinin izlemesi gereken videoyu izleyip izlemediğini bilmemiz çok zordur. Bunu
anlayabilmek için öğretmenlerin sıkı bir takibi olmalıdır. Diğer bir etken ise
öğrenciyi tembelliğe itmesidir. Öğrenciler''Nasıl olsa video var onu izlerim, not
tutmama gerek yok...''gibi düşüncelere kapılabilirler. Bu tarz düşüncelerin
önüne geçmek için öğretmenlerin denetimi, dersin planı ve işlenişi çok
önemlidir. Bu tekniğin bir de olumsuz yanı vardı. Bu modelin uygulanabilmesi
için her öğrencinin bilgisayar, tablet gibi teknolojik aletlere sahip alması
gerekmektedir. Bunun için öğrenciler zorlanmamalıdır ve mümkün olduğu kadar her
öğrencinin teknolojik aletleri temin edebileceği kütüphaneler oluşturulmalıdır.
''Flipped Classroom'' son yıllarda üzerinde araştırma ve çalışmalar yapılan, tartışılan
bir konudur. Öğretmenlerin yetiştikleri dönemle öğrencilerin yetiştikleri dönem
birbirinden farklıdır. Bu farklılığın en önemli nedeni gelişen ve değişen
teknolojidir. Durum böyle olunca öğretmenlere düşen görev de teknolojiyi takip
etmek ve mümkün olduğu kadar teknoloji çağına göre uyarlamak ve değiştirmektir.
Öğrencilere izletecekleri videoyu bunları göz önünde bulundurarak
seçmelidirler. Öğretmenler aynı zamanda seçtikleri videolarının kaliteli ve
içeriğe uygun olmasına da son derece dikkat etmelidir. Sadece videolara değil
elbette ders anlatım ve yöntemlerinde de teknolojiyi takip edip dersi
öğrenciler için dikkat çekici, öğretici ve eğlenceli kılmaya çalışılmalıdırlar;
çünkü flipped classroom sadece videolardan ibaret değildir. Flipped modeli ders
esnasında gerçekleşen anlamlı ve etkili öğrenmedir. Öğrenciler teknoloji
sayesinde bilgiler öğrenirler ama bunun farkında olmazlar. Öğretmenler
öğrencilere edinilen bilginin farkına varılmasını sağlamalıdır. Bunu öğrenciye
sorular sorarak, öğrendiklerini anlatmasını isteyerek sağlayabiliriz, bu
şekilde öğrenci öğrendiklerinin farkına varır ve bu sayede derse karşı
güdülenir. Bu yöntemi de flipped learning olarak adlandırırız.
2-) Ters Yüz Edilmiş Sınıflar Hakkında Video
İncelemesi
İzlediğim bu videoda öğrenciler ders esnasında tüm teknolojik aletlerden
faydalanmışlardır. Tablet, bilgisayar, akıllı telefon v.b. teknoloji ürünleri
etkin bir biçimde kullanılıyor. Bu sayede ders,
öğrenciler için hem eğitici hem eğlenceli hem de daha akılda kalıcı bir
hal almıştır. Videoda yer alan sınıf ters yüz edilmiş sınıf modeline uygun bir
sınıftır. Evde rehber öğretmenlerinin verdiği konuyu anlayıp kavrayıp okula
gelen öğrenciler derste çeşitli aktiviteler yapıyorlar ve bu nedenle ders her
zamankinden daha verimli bir hal alıyor. Öğrenciler sıkılmadan, bunalmadan eğlenerek
öğreniyorlar. Derste yapılan bu aktiviteler sayesinde öğrencinin hem
öğretmeniyle hem de arkadaşlarıyla paylaşımı ve iletişimi artmıştır. Öğretmen
işlenecek olan dersi sanal ortamdan çeşitli video ve görseller sayesinde
öğrencileriyle paylaşmış ve öğrenciler ev ortamlarında bu dersi istedikleri
koşullarda istedikleri kadar tekrarlayarak izlemiş ve kavramışlardır. Öğretmen
videoda sınıfta öğrencilerine geleneksel yöntemdeki gibi sıradan bir ders
anlatıp gitmiyor. Öğrencilerle birebir uygulamalar yaparak onlara rehberlik
edip evde öğrendikleri bilgileri pekiştirip daha sağlam temellere oturtulmasını
sağlıyor. Sınıfta öğretmenlerinin gözetiminde çeşitli deneyler yapan öğrenciler
rahat sıkılmadan dersi öğreniyor ve böylece ters yüz edilmiş sınıf modelinden
yararlanarak son derece etkili bir öğrenim süreci geçiriyorlar.
Görüldüğü gibi gerekli teknolojik cihazlar sağlandığında ters yüz
edilmiş sınıf modeli eğitim de gayet olumlu bir yönde etkili bir şekilde
uygulanabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder