BLOG KULLANIMININ
TÜRKÇE EĞİTİMİNDEKİ YERİ
Teknoloji son yıllarda önemli değişim ve
gelişim gösteren bir unsurdur. Teknoloji her alanda olduğu gibi eğitimde de
yadsınamayacak düzeyde gelişmeler kaydetmiştir. Gün geçtikçe teknolojik aletler
artmış ve tüm insanlığın dikkatini üzerine toplamayı başarmıştır. Bu teknolojik
aletlerin başında bilgisayar gelmektedir. Bilgisayar ve internet erişimi
sayesinde öğrenciler istedikleri bilgiye anında kolay bir şekilde
ulaşmaktadırlar. Hatta teknoloji sayesinde öğrenciler okula gitmedikleri zaman
kaçırdıkları dersleri kolay bir şekilde evlerinde dinleme, takip etme olanağı
buldular. Son yıllarda eğitim adına gelişim gösteren, öğretmen ve öğrenciler
tarafından rağbet gören bir sitem olan blog uygulaması eğitimde farklı ve çok
amaçlı bir kullanım alanı oluşturdu. Blog sayesinde insanlar herhangi bir üstün
bilgi gerektirmeksizin istedikleri unsurları kolaylıkla paylaşabilecekleri bir
ortam buldular. İnsanlar en basitinden gün içinde neler yaptıklarını anlatıyor,
kendilerini o gün içerisinde etkileyen bir olayı rahatlıkla paylaşabilirler.
Bloglar bu açıdan adeta bir günce niteliğindedir. Türkçe öğretmenlerimiz bize
ilkokulda hep günlük tutmamızı tavsiye etmişlerdir. Bu sayede ifade yetimizin
gelişeceğini ön görmüşlerdir. Günlük tutarak aynı zamanda düşünme gücümüz artar
ve kendimizi keşfetme yolunda önemli adımlar atmış oluruz.
Türkçe
derslerinde blog uygulaması faal olarak kullanılmaktır. Çünkü kullanım alanı
oldukça geniştir. İlk olarak Türkçe derslerinin amacı öğrencilerde yazma istediği
oluşturmak ve bu kabiliyeti geliştirmektir. Bu açıdan bakıldığında deftere
yazmak yerine bilgisayara yazmak öğrencinin ilgisini daha fazla çeker ve bu
sayede yazma alışkanlığı gelişmiş ve artmış olur.
Sanal
sınıflar sayesinde öğrenciler ve öğretmenler mekânsal olarak aynı ortamda
bulunmamaları rağmen kolaylıkla birbirlerine seslerini duyuruyor, sorular soruyor
ve kolaylıkla cevaplar alabiliyorlar. Bu durum tüm dünyadaki öğrenciler için
geçerlidir. Yani sadece kendi sınıf arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle değil tüm
öğrenci ve öğretmenlerle aynı sanal ortamda konuşma fırsatı buluyorlar.
Yeni nesil bilindiği üzere teknolojiyle pek fazla
haşır neşir olmaktadır. Teknolojik aletleri içerisinde unsurlar fazlasıyla ilgi
görmektedir. Blog kullanımı bu açıdan değerlendirdiğimizde öğrenciler için bir
albenisi olduğu aşikârdır. Durumun farkında olan öğretmenler bunu avantaja
dönüştürebilirler. Örneğin Türkçe derslerinde cümlenin öğeleri konusunu
öğretmen blog üzerinden bu konuyla ilgili farklı uygulamalar yükleyerek
öğrencilerin hoşuna giden bir hal almasına yardımcı olabilir. Cümlenin
öğelerini bulmaya yönelik olarak oyun tarzında bir uygulama öğrencilerin konuyu
daha kolay bir şekilde kavramasına olanak sağlar. Başka bir örnek verecek
olursak kelime oyunları ekleyerek öğrencilerin kelime dağarcıklarının
gelişmesine yardımcı olur. Mesela ders içerisinde okuması gereken bir şiir ya
da hikâyeyi blog üzerinden resim, video gibi görsel unsurlar ekleyerek
öğrenciye sunarız. Bu şekilde farklılıklar yaratabiliriz ve daha kalıcı, daha
etkili bir öğrenme gerçekleştirmiş oluruz.
Her
zaman sınıfta öğretmen ve arkadaşlarından çekinen söylemek ya da sormak
istediklerini ifade etmekte zorlanan öğrenciler vardır. Bu bloglar sayesinde
öğrenci kendisini rahat hissetmekte ve düşüncelerini ifade etmekten çekinmemektedir.
Örneğin sınıfımızda şiir yazabilen yetenekli bir öğrencimiz var fakat
yazdıklarını sınıfta paylaşmaya çekiniyor. Öğrencisinin bu durumunu fark eden
öğretmen öğrenciyi blog uygulaması kullanmaya yöneltir. Öğrenci bu sistem üzerinden
yazdıklarını arkadaşları ve öğretmeniyle paylaşır. Şiirlerine güzel yorumlar
alan öğrencinin hem kendine güveni gelir hem de yazmaya daha fazla güdülenir.
Başka bir örnek verecek olursak öğretmen öğrencilerden kompozisyon yazmasını
isteyip bu yazdıklarını blog üzerinden yayınlamalarını ister. Öğrenci bu sayede
hem diğer arkadaşlarının yazılarını görme hem de değerlendirme imkânı bulur. Bu
sayede yorumu kuvvetlenir, farklı bir bakış açısı kazanır. Ben son olarak
Türkçe derslerine olan yararlarına bir yenisini daha eklemek istiyorum.
Paylaşacakları yazıyı bilgisayarda oluşturduklarını düşünürsek yazım yanlışı
yapmalarına bu sistemin izin vermeyeceğini düşünüyorum. Çünkü bilindiği üzere
yanlış yazılar bilgisayarda altı çizili bir şekilde uyarı veriyor bunu defterde
görmemiz mümkün değildir. Öğrenci bu
sayede kelimenin doğrusunu yazmaya özen gösterir.
Blog
uygulamasının yararlarından bahsettik isterseniz simdi birde olumsuz yönlerine
göz atalım. Bloğu aktif bir şekilde kullanabilmek için öncelikle bilgisayar ve
beraberinde internet bağlantısı olması zorunluluğu vardır. Fakat bu imkânlar
her öğrencide mevcut değildir. O yüzden öğretmenlerin bu faktörü göz ardı
etmemesi ve buna uygun çözümler getirmesi gerekmektedir. Aynı zamanda uygunsuz
içerik barındıran sitelerden ve bilgisayar karşında uzun zaman geçirmemeleri
adına öğrenciler öğretmenleri tarafından bilinçlendirilmelidir. Genel olarak blog sistemini değerlendirdiğimizde artılarının eskilerinden çok çok fazla
olduğunu görüyoruz ve bu yüzden tartışmasız eğitimde kullanılması gerektiğini
düşünüyoruz.




Hiç yorum yok:
Yorum Gönder